Nieuws

16.01.2012
Jupiler aan kop in populariteitsbarometer

Het Belgische Jupiler gaat (weer) aan kop in de jaarlijkse Brand Momentum van Euro RSCG Nederland. Dit is een barometer voor de huidige en toekomstige populariteit van 200 merken in Nederland. Grolsch en Hertog Jan laten vooral goede vertrouwensscores zien.

"Het feit dat een Belgisch biermerk er voor het tweede jaar op rij met de hoofdprijs vandoor gaat - en daarmee het 'establishment' Heineken, Grolsch en Amstel achter zich laat - is verrassend", zegt een woordvoerder.

Geen kater
Onder consumenten weet Jupiler de hoogste nettomomentum-score (13,6 procent) te behalen en bij de zogeheten prosumers (zie onder) moet ze met een score van 13,4 procent enkel Hertog Jan voor zich dulden. "Bovendien is er van de minder overtuigende vertrouwenspositie in het hoofd van de Nederlandse consument - waar in het vorige Brand Momentum-onderzoek nog sprake van was - weinig meer te zien."

"Het Belgische biermerk heeft dus duidelijk geen kater overgehouden aan de keuze om zich te positioneren als het biermerk voor voetballiefhebbers."

Hertog Jan
Grolsch en Hertog Jan laten binnen de categorie biermerken wederom de hoogste vertrouwensscores zien. Hertog Jan scoorde tevens het hoogste nettomomentum onder prosumers (14,1 procent) en lijkt zich te mogen voorbereiden op nog meer liefhebbers.

"Het merk heeft met zijn 'Hoogstpersoonlijk'-campagne duidelijk de juiste snaar weten te raken bij de prosumers die hechten aan authenticiteit."

Bron: Proostmagazine.nl